Desi inca din 2005, Ministerul Culturii si Cultelor a sesizat proprietarul si autoritatile competente - Primarie, Politie, Parchet, Inspectia in Constructii - cu privire la ilegalitatea demolarilor si necesitatea punerii in siguranta a monumentului, masurile luate au fost inexistente sau insuficient de ferme, ajungandu-se la situatia de azi in care monumentul serveste drept refugiu pentru persoane fara adapost si este vizat de avantul dezvoltarii imobiliare din Bucuresti care nu doreste sa se impiedice de un ....monument istoric.
Imagini din dimineata de dupa incendiu la:
http://picasaweb.google.com/arheologieindustriala/IncendiuLaMoaraAssan
http://picasaweb.google.com/arheologieindustriala/IncendiuLaMoaraAssan
Reportaj PRO TV
http://www.protv.ro/stiri/eveniment/monument-istoric-devastat-moara-lui-assan-a-cazut-prada-flacarilor.html
MOARA ASSAN - SCURT ISTORIC
Extras din comunicarea domnului arhitect Catalin Zafiu la Primul atelier de arheologie industriala, Bucuresti, decembrie 2001
In 1853, negustorii George Assan (1821 - 1866) si Ioan Martinovici (1820 - 1882) intemeiaza prima moara cu aburi din Bucuresti. Ei aveau la acea data, in asociatie, o pravalie mare sub firma "Crucea de aur" (in alt loc gasim "Cucul de aur"- D.Z. Furnica) din Hanul Serban Voda, pe strada Lipscani colt cu Smirdan (fosta Germana).
Intrind in tratative cu firma Siegel din Viena, au adus in 1853 masina cu vapori si toata instalatia necesara punerii in functiune a morii. Transportul cazanului, in greutate de 7000 kg., s-a facut in doua etape: doua saptamini pe Dunare, de la Viena la Giurgiu si patru saptamini de la Giurgiu la la Bucuresti, pe sosele aflate intr-o stare foarte proasta. Cazanul a fost transportat circa 60 km. pe un car tras de zece perechi de boi, cu rotile ferecate si o platforma solida, fiind necesara refacerea si consolidarea tuturor podurilor si podetelor de pe traseu. Deasemenea, pe portiunile unde soseaua era in stare proasta, se puneau scinduri groase care dupa ce erau depasite se mutau iar in fata.
Moara a fost instalata cu toate anexele pe un teren cu suprafata de 40000 mp, pe Soseaua Stefan cel Mare nr. 103 (mai tirziu 131; 139), fiind delimitat de Str. Lizeanu si Soseaua Colentina.
Cind cosul principal al fabricii, prevazut de 24 m, a ajuns aproape de 10 m primaria orasului a intervenit si a stopat constructia lui " sub cuvint ca: ce, o sa se ajunga la cer?...". Numai dupa ce au fost facute demersuri repetate si s-a platit o cautiune a continuat constructia pina la inaltimea stabilita, "moara de foc de la Obor" sau "vaporul lui Assan" devenind pentru un timp punctul de curiozitate al imprejurimilor. Insa o problema a fost sa fie convinsi brutarii sa macine aici, existind temerea ca faina astfel produsa se arde si nu se mai poate face piine cu ea. Norocul a fost ca a venit iarna deosebit de geroasa si morile de apa inghetind au fost nevoiti sa incerce si acesta a fost inceputul sfirsitului pentru morile de apa din Bucuresti.
In anul 1865, George Assan se desparte de asociatul sau si ramine singurul propietar al fabricii. Dupa moartea sa, in 1866, conducerea intreprinderii a ramas sotiei acestuia, Alexandrina, care o lasa apoi in anul 1884 celor doi fii, Basile si Gheorghe, care isi facusera studiile in strainatate. In 1894 a fost infiintata de catre acestia o noua sectie de lacuri si culori, iar moara macina la acea data 7 vagoane de griu in 24 de ore.
In anul 1903 a fost sarbatorita o jumatate de secol de la infiintare si cu acest prilej s-au mai adaugat citeva constructii, "iar la cladirea principala in virful turnului s-a pus un ceas mare, avind dedesubt, in cifre de bronz, mari si vizibile de departe, anii 1853 - 1903.
Ceasul lui Assan, care functiona foarte exact, a fost zeci de ani masuratorul timpului pentru toti oamenii din cartierul Obor-Colentina." (dupa G. Potra).
In 1903 se construieste un nou siloz de grane, care e cea mai inalta cladire din Bucuresti - 41 m inaltime, 28 de silozuri (magazii) si doua etaje sub ele avind capacitatea de inmagazinare de 700 vagoane. Materialul folosit a fost lemnul (pentru conservarea grinelor) izolat intr-un ambalaj de beton la fund si zidarie pe lature (pereti din scinduri de la Sinaia si Azuga, puse pe lat si batute in cuie - 50 de vagoane de scinduri si un vagon de cuie); acoperisul era de fier. (B.G. Assan)
Inainte de acesta a existat insa un alt siloz, construit in 1892 si care a functionat pina la terminarea celui mare in 1906, "syloz - magazie de grane / system american" - dupa planurile constructorului G. Luther din Braunschweig, executantul sylozurilor din Galatz - Braila (PMB - Serviciul Tehnic, autorizatie constructie cu plan si sectiune din 27 aprilie 1892, dosar nr. 63 / 1892)
Dupa 1903, moara Assan a fost dotata cu energie electrica, avind uzina proprie iar in iunie 1930 a fost transformata in Societate Anonima pe actiuni cu un capital de 4 milioane lei deplin varsat, sub denumirea "Fabricele Assan", care cuprindeau patru industrii diferite: macinarea cerealelor, uleiuri vegetale, lacuri si culori, sapunuri si chit.
Fabrica a fost permanent adusa la zi cu cele mai noi utilaje si tehnologii, fratii Assan fiind interesati de tot ceea ce e mai nou si mai bun in domeniul industrial, facind numeroase calatorii in toata lumea in acest scop. In August 1943 s-au introdus gazele naturale de catre Societatea Generala de Gaz si Electricitate, Electrogaz S.A.R. ca urmare a Decretului-Lege nr. 107 dat de catre Ministerul Inzestrarii Armatei si al Productiei de Rasboiu (cu termen limita la 17 septembrie 1943). In 1974 se da in folosinta fabrica de piine "Graul" azi S.C. Graul S.A., actualul proprietar.
16 comentarii:
Stimata doamna,
Citesc cu interes blogul dumneavoastra, am fost la conferinta de la ICR pe aceasta tema si va apreciez activitatea in domeniul patrimoniului.
Incercam sa intelegem ce a ars ieri la complexul Moara lui Assan deoarece avem o pista interesanta: monumentul Moara lui Assan ar fi fost (partial) distrus acum cateva luni de catre proprietar iar ieri au ars niste anexe. Asta ar insemna ca proprietarul e pasibil de inchisoare iar ieri a curatat ce a inceput mai demult :-D
Incercam sa elucidam si cred ca dumneavoastra la fel.
Poate ne ajutati dumneavoastra, eventual ne intalnim sa punem cap la cap informatiile si sa vedem cum putem proteja monumentul pe viitor.
Cu stima,
Alexandru Binescu
Presedintele Asociatiei Bucuresti
www.asociatiabucuresti.ro
comunicare@asociatiabucuresti.ro
Buna ziua domnule Binescu,
Dupa cum se vede si din imaginile postate, a ars complet interiorul unuia dintre corpurile vechi ale morii. Silozul principal ca si alte corpuri sunt inca in picioare, chiar daca vandalizate constant de diversi amatori de fier vechi si materiale de constructii... Exista un dosar la Prchet care exact de acest lucru ar trebui sa se ocupe. Acum incercam sa "profitam" de acest incendiu pentru a misca un pic lucrurile care stagneaza de prea multa vreme...
va multumesc pentru interes.
poate gasim un moment sa ne intalnim saptamana viitoare?
http://golanii.ro/2008/05/17/protest-alternativ-moara-lui-assan-bucuresti/
Va prpun un schimb de telefoane pe mail pt a ne intalni. Mailul nostru este comunicare@asociatiabucuresti.ro
Felicitari pentru blogul asta.
Si pe mine ma intristeaza drama Morii lui Assan. Pierderii masinilor si mobilierului e mai mult decat tragica. Caci eu sper ca zidurile sa mai poata fii salvate si restaurate. Apropo stii cine sunt actualii proprietari? Nu gasesc nicaieri numele vinovatilor de distrugeri!! Din mai pana acum s-a miscat ceva?? Ar fii cel mai grav caz d distrugere a unui monum de cat. A!! Si asa cum zice dl Binesca ar fii cazul sa faca cineva puscarie sau mai bine sa fie expropiat proprietarul.
Aruncati un ochi si la mine pe blog . Sigur veti gasi chestii interesante. http://art-historia.blogspot.com/
Hai ca de la atata lauda.... nu mai e nimic nou!!! Daca aveti nevoie de ajutor....
Asa e! - am cam stagnat cu postarea pe blog, dar nu din lipsa de activitate. Promit sa revin cu noutati in scurt timp. Am cam fost plecata din tara in ultima vreme...
Multumesc tuturor pt interes si comentarii!
Va rog sa-mi spuneti daca pot utiliza pozele dvs.(cu indicarea, bineinteles, a sursei) pentru a deschide un subiect de discutii dedicat pe forumul de arhitectura si urbanism www.skyscrapercity.com. Ar fi o ocazie in plus, cred, de a aduce in atentia publica aceasta parte pe nedrept neglijata a patrimoniului arhitectural.
Va multumesc!
Gratie unor oameni cu o inima mare de la Directia de Cultura din Iasi, mai multe parti din marea fabrica Nicolina vor fi pastrate. Unde as putea gasi o lista cu toate monumentele de acest gen din Romania?
Buna ziua
Vreau sa popularizez o chestie ff nasoala. Se doreste
ne-votarea in parlament a unei legi care mai proteja cat de cat patrimoniul arhitectural, spatiile verzi etc. In acest scop se va organiza de catre toate ONG-urile care se chinuie sa "salveze" Bucurestii un miting la parcul izvor pe 17 martie, orele 8-10.
vezi link:
http://art-historia.blogspot.com/2009/03/se-doresc-zgarie-nori-peste-tot.html
Chiar arunca-ti-va o privire. E pe bune!
pacat ca aceste cladiri de patrimoniu se duc. in locul lor rasar vile sau alte ciudatenii arhitecturale. poate ca asa e mersul vremii. sa daramam tot. sa nu mai stim nici cine suntem...
O facilitate deosebita pentru atragerea de vizitatori din strainatate este includerea unui script de traducere instantanee a sitului dumneavoastra in peste 30 de limbi de circulatie internationala. Tot ce trebuie sa faceti este sa includeti un mic cod, oriunde in paginile site-ului dumneavoastra.
Acest cod, impreuna cu un exemplu de utilizare poate fi gasit la adresa http://www.ghidturism.ro/traducere.php .
Acest cod este special conceput pentru site-urile romanesti si selecteaza implicit limba romana ca limba in care este scris textul original.
Titlu Industria morăriei în România
Autor Assan, B. G. .
Editură Bucureşti : Institutul de Arte Grafice "Carol Göbl"
Data apariţiei 1896
Tip text
Format Extent 112 p.
Se poate citi la adresa:
http://digitool.dc.bmms.ro:1801/view/action/singleViewer.do?dvs=1322941036058~421&locale=ro_RO&VIEWER_URL=/view/action/singleViewer.do?&DELIVERY_RULE_ID=10&search_terms=Industrie&application=DIGITOOL-3&forebear_coll=1286&frameId=1&usePid1=true&usePid2=true
Trimiteți un comentariu